Skuteczną integrację OZE:
Nadwyżki energii z OZE są magazynowane i wykorzystywane w razie potrzeby, co zwiększa stabilność sieci i redukuje emisję CO2.
System V-TAC PRO BESS to eleganckie połączenie wielu kluczowych elementów.
Poznaj je, zanim zdecydujesz się na zakup.
Ogniwa
W każdym magazynie energii znajduje się kluczowy element – zasobnik gromadzący energię. To właśnie on stanowi rdzeń systemu i determinuje jego możliwości.
Dlaczego V-TAC stawia na ogniwa EVE?
Odpowiedź jest prosta, ogniwa te charakteryzuje:
Długa żywotność: Wytrzymują ≥6000 cykli ładowania i rozładowania, zapewniając wieloletnią, bezproblemową eksploatację magazynu energii.
Wysoki poziom bezpieczeństwa: Zaawansowane systemy bezpieczeństwa chronią ogniwa przed przegrzaniem, zwarciami i innymi zagrożeniami, gwarantując spokojną i bezpieczną pracę.
Wysoka gęstość energii: Ogniwa EVE magazynują dużą ilość energii w kompaktowej obudowie, co pozwala na budowę wydajnych i funkcjonalnych magazynów energii.
Wysoka pojemność: Pojemność 280 Ah ograniczająca straty i koszty serwisu.
Efektywność działania: Ogniwo działa optymalnie przy napięciu znamionowym 3,2 V.
Możliwość tolerowania wahań napięcia: Ogniwo odporne na wahania napięcia, dzięki innowacyjnemu systemowi BMS.
Modułowy magazyn energii
Magazyn energii składa się z 14 standardowych modułów połączonych w konfiguracji 5P14S.
Konfiguracja 5P14S: 5P oznacza połączenie pięciu grup modułów połączonych równolegle. 14S oznacza połączenie czternastu modułów połączonych szeregowo.
Pojemność: 1000 kWh: Wartość ta informuje o całkowitej pojemności energetycznej całego systemu.
Napięcie znamionowe: 716,8 V: Jest to napięcie całego zestawu, będące sumą napięć pojedynczych modułów połączonych szeregowo (14 ogniw x napięcie nominalne 1 ogniwa = 716,8 V).
Zakres napięcia roboczego: 627,2 V – 795,2 V: Parametr ten określa dopuszczalne napięcie pracy zestawu.
System o budowie 8-poziomowej i 2-kolumnowej zawiera 14 modułów oraz 1 nadrzędny moduł BMS.
Dodatkowe informacje:
Konfiguracja: szeregowo-równoległa |
14S5P |
Pojemność nominalna (jednego ogniwa) |
51.2V280Ah |
System |
716.8V |
Napięcie znamionowe |
DC716.8V |
Całkowita pojemność |
1000KWh , 25℃@0.5C |
Napięcie robocze |
627.2V~795.2V |
Maksymalna moc ładowania i rozładowania ciągłego |
Maksymalna moc ładowania i rozładowania ciągłego: 250 kW (ograniczona mocą falownika PCS). |
Komunikacja |
BMS :CAN/485 |
Temperatura rozładowywania |
-10℃~55℃ |
Temperatura ładowania |
0℃~55℃ |
Wilgotność |
5%~85%RH |
Wysokość npm |
≤2000m |
Ilość cykli |
≥6000 (80%SOC,25℃@0.5C) |
Pojedynczy moduł magazynu
Moduł składa się z 16 pojedynczych ogniw połączonych szeregowo oraz 1 grupy ogniw połączonych równolegle (1P16S). Charakteryzuje się pojemnością energetyczną 14,336 kWh i napięciem znamionowym 51,2 V.
Jest wyposażony w moduł pomiarowy BMU systemu BMS, który służy do pozyskiwania parametrów, takich jak napięcie i temperatura modułu, oraz posiada funkcje wyrównywania napięcia ogniw.
Specyfikacja techniczna:
Cecha | Rozmiar | Uwaga |
Rozmiar | L435*W800*H234 | |
Pojemność | 280Ah@0.5C,25℃ | |
Napięcie | 51.2V (16 ogniw) | |
Zakres napięcia | 44.8~56.8V | |
Maksymalny prąd ładowania ciągłego (A) | 140A/0.5C | 20~35℃,SOC:0~90% |
Maksymalny prąd rozładowania ciągłego (A) | 140A/0.5C | 15~35℃, SOC:10~100% |
Waga | 110KG | |
Pojemność znamionowa | 14.336kWh | |
Standard izolacji: | Rezystancja izolacji skrzyni akumulatorowej ≥ 100 MΩ (1000 VDC) | |
Norma napięcia wytrzymałego | 2830 VDC, Bez przebicia, Prąd upływu < 10 mA | Uruchamia się przy 50% napięcia znamionowego |
Maksymalne napięcie ładowania urządzenia | 3.65V | |
Minimalne napięcie rozładowania urządzenia | 2.5V | |
Prąd ochrony przeciwprzepięciowej rozładowania | 140A@5S | |
Ochrona przed wysoką temperaturą podczas ładowania | 55℃ | Temperatura wewnątrz modułu |
Ochrona przed wysoką temperaturą podczas rozładowania | 55℃ | Temperatura wewnątrz modułu |
Ochrona przed niską temperaturą podczas ładowania | 0℃ | Temperatura wewnątrz modułu |
Ochrona przed niską temperaturą podczas rozładowania | -10℃ | Temperatura wewnątrz modułu |
Ilość cykli | ≥6000 (80%SOC) | 25℃@0.5C |
Przekształtnik dwukierunkowy KEHUA
KEHUA BCS250K-A to nie tylko zwykły przekształtnik dwukierunkowy. Urządzenie to może pracować zarówno jako prostownik, jak i falownik, co zapewnia niezrównaną wszechstronność w różnych zastosowaniach.
Jako prostownik: Konwertuje prąd stały (DC) z baterii lub innych źródeł odnawialnych na prąd zmienny (AC) kompatybilny z siecią elektroenergetyczną.
Jako falownik: Konwertuje prąd zmienny (AC) z sieci energetycznej na prąd stały (DC) do zasilania urządzeń i ładowania baterii.
Praca w systemach on-grid i off-grid: BCS250K-A jest idealny zarówno do systemów sieciowych (on-grid), jak i autonomicznych (off-grid).
Urządzenie umożliwia:
Nadrzędny moduł BMS
Nadrzędny moduł BMS został starannie zaprojektowana pod kątem liczby podłączonych modułów ogniw. Posiada elementy sterujące, bezpieczniki oraz łatwo dostępne wyłączniki awaryjne. Zapewnia bezpieczeństwo elektryczne poprzez funkcje takie jak: alarmowanie o awariach, zabezpieczenie przed błędami. Dodatkowo posiada funkcję zatrzymania pracy oraz stopniowego odłączania systemu podczas konserwacji. Wszystkie dedykowane przełączniki prądu stałego (DC) zostały zaprojektowane z uwzględnieniem wpływu dużych wysokości na zdolność wyłączania i napięcie wytrzymywane przez styczniki. Moduł wyposażony jest w łącznik główny dodatni, łącznik główny ujemny, obwód wstępnego ładowania, bezpiecznik oraz wyłącznik automatyczny w izolacji termoutwardzalnej.
Jakie komponenty oraz funkcje zastosowano w naszym module BMS?
Moduł zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu zaawansowanych elementów ochronnych:
Konfiguracja trójpoziomowego systemu BMS systemu BESS
Poziom 1: BMU (Battery Management Unit)
Lokalizacja: Moduł akumulatora.
Monitoruje informacje, takie jak napięcie ogniwa, temperaturę, rezystancję wewnętrzną i napięcie całego modułu.
Każda jednostka BMU zbiera dane z jednego modułu, w sumie 14 modułów w konfiguracji 5P14S.
Każdy zestaw baterii zawiera łącznie 14 jednostek BMU, zbierających dane z 14 modułów.
BMU przesyła dane do BCMU poprzez magistralę CAN BUS.
Dodatkowo BMU dokonuje równoważenia napięcia pojedynczych ogniw w module i reguluje prędkość wentylatora modułu zgodnie z poleceniami BCMU.
Poziom 2: BCMU (Battery Cluster Management Unit)
Lokalizacja: Moduł Nadrzędny BMS
Otrzymuje szczegółowe dane przesłane przez BMU z modułów i dokonuje pomiaru napięcia i prądu całego zestawu.
Na podstawie tych danych oblicza i koryguje SOC (State of Charge – stan naładowania) i SOH (State of Health – kondycję) systemu magazynowania.
Za pomocą przekaźników steruje procesem wstępnego ładowania, ładowania i rozładowywania pakietu.
Wyrównuje napięcie między zestawami ogniw i przesyła odpowiednie dane do BAMS poprzez magistralę CAN BUS.
Jedna jednostka BCMU zarządza jednym zestawem ogniw, a w każdym pakiecie znajduje się jedna jednostka BMU.
Poziom 3: BAMS (Battery Management System)
Lokalizacja: Moduł Nadrzędny BMS
Odpowiedzialny za zarządzanie całym systemem magazynowania energii.
Otrzymuje szczegółowe dane przesłane przez jednostki BCMU z zestawów ogniw, dokonuje pomiaru napięcia i prądu całego systemu.
Na podstawie tych danych oblicza i koryguje SOC i SOH całego systemu.
Współpracuje z systemem PCS (Power Conversion System) w celu zarządzania ładowaniem i rozładowywaniem poszczególnych zestawów ogniw.
Najważniejsze parametry pracy naszego BMS
Wysokiej precyzji funkcja monitorowania i raportowania parametrów analogowych akumulatora
Obejmuje: Pomiar napięcia zestawu w czasie rzeczywistym/Pomiar prądu ładowania i rozładowania zestawu / Pomiar napięcia pojedynczego ogniwa / Pomiar temperatury w wielu punktach pakietu / Monitorowanie izolacji zestawu
Funkcja alarmowania o pracy systemu, lokalny wyświetlacz alarmów i funkcja raportowania
Obejmuje: Alarm przepięcia systemu / Alarm podnapięcia systemu /Alarm przetężenia systemu / Alarm wysokiej temperatury systemu / Alarm niskiej temperatury systemu / Alarm wycieku w systemie / Alarm nieprawidłowości komunikacji systemu zarządzania (BMS) /Alarm wewnętrznej nieprawidłowości systemu zarządzania (BMS)
Funkcja ochrony systemu
Kiedy napięcie, prąd, temperatura i inne parametry analogowe systemu przekroczą próg bezpieczeństwa, system zarządzania (BMS) wykona izolację błędu, wyłączy z pracy problematyczny zestaw akumulatorów i zgłosi zdarzenie ochronne.
Funkcja autodiagnostyki
System zarządzania (BMS) posiada funkcję autodiagnostyki, która może zgłaszać alarm przerwania komunikacji, gdy komunikacja wewnętrzna lub zewnętrzna systemu BMS zostanie przerwana. Dodatkowo posiada funkcję autodiagnostyki błędów, która może zgłaszać wewnętrzne błędy systemu BMS i podejmować odpowiednie działania ochronne.
Funkcja równoważenia (BMU w każdym module)
Funkcja ustawiania parametrów pracy
System zarządzania (BMS) umożliwia lokalną modyfikację różnych parametrów operacyjnych.
Elementy ustawień parametrów obejmują: Napięcie górne ładowania pojedynczego ogniwa / Napięcie dolne rozładowania pojedynczego ogniwa / Maksymalna temperatura pracy akumulatora / Minimalna temperatura pracy akumulatora / Próg prądu przetężenia w klastrze ogniw.
Sterowanie wymuszone przekaźnikiem (tryb inżynierski)
Ta funkcja sterowania umożliwia wymuszone zamknięcie przekaźnika ładowania i rozładowania.
Uwaga: Ta funkcja powinna być dostępna tylko w trybie inżynierskim i nie powinna być używana podczas normalnej pracy.
Lokalny wyświetlacz stanu pracy systemu
System zarządzania (BMS) może lokalnie wyświetlać różne stany pracy systemu, w tym:
Wyświetlanie stanu pracy systemu
Odczyt i wyświetlanie napięcia/temperatury pojedynczego ogniwa
Odczyt i wyświetlanie napięcia/temperatury pakietu ogniw
Odczyt i wyświetlanie prądu/poziomu naładowania (SOC)/kondycji (SOH) zestawu: Funkcja ta umożliwia monitorowanie bieżącego zużycia energii w systemie, jego stanu naładowania oraz ogólnego stanu technicznego.
Wyświetlanie informacji o alarmach: System BMS wyświetla wszelkie alarmy systemowe, takie jak przepięcie, podnapięcie, przegrzanie czy inne nieprawidłowości w pracy systemu.
Wyświetlanie innych informacji o nieprawidłowościach: oprócz alarmów, system może również wyświetlać inne nietypowe zdarzenia, które mogą wymagać uwagi, np. przerwanie komunikacji lub błędy wewnętrzne BMS.
Pełny cykl ładowania i rozładowania w kooperacji z PCS (Power Conversion System): System BMS współpracuje z systemem konwersji energii (PCS) w celu umożliwienia pełnego naładowania i rozładowania ogniw.
Kalibracja pojemności akumulatora i poziomu naładowania (SOC): Funkcja ta okresowo kalibruje całkowitą pojemność akumulatora oraz jego aktualny poziom naładowania, zapewniając dokładne pomiary.
Komunikacja zewnętrzna
Pamięć danych
System BMS musi przechowywać lokalnie co najmniej 1000 elementów danych, aby zapewnić ich bezpieczeństwo w przypadku utraty zasilania.
Wysokonapięciowa szafa sterownicza
W jakie elementy została wyposażona nasza szafa sterownicza?
System UPS: Bezpieczeństwo zasilania.
Zasilacz impulsowy.
Jednostkę rozdziału prądu stałego (DC).
Terminal komunikacyjny.
Interfejs wyświetlacza.
Wyłącznik automatyczny DC.
Dzięki tym elementom szafa zapewnia nie tylko zasilanie dla całego systemu, ale również umożliwia konwergencję zasilania (łączenie różnych źródeł energii).
Wymiary szafy |
Napięcie znamionowe |
Prąd znamionowy (maks.) |
800 x 600 x 2260 mm | 1000VDC | 630A |
Klimatyzator 25 kW
W kontenerowym systemie BESS zastosowaliśmy wbudowany klimatyzator 25kW o szczelności IPX5.
Poznajcie jego parametry, które zapewniają stabilną pracę całego systemu:
Moc chłodnicza: @ L27 / L35: 25kW
Moc grzewcza: 9kW
Moc wejściowa chłodzenia @ L27 / L35: 12kW
Maksymalna moc robocza: 15.75kW
Objętość powietrza obiegu wewnętrznego: 6500 m³/h
Zasilanie: 380-415±10%,3N~,50 V/Hz
Prąd roboczy znamionowy chłodzenia @ L27 / L35: 26A
Maksymalny prąd roboczy: 33A
Izolacja powietrzna: C50
Rozłącznik sieciowy ON/OFF (BTS)
Maksymalna moc prądu przemiennego: 500 kVA
Maksymalny prąd prądu przemiennego: 722 A
Napięcie znamionowe sieci: 400 V AC
Zakres napięcia sieciowego: 300-500 V AC
Przełącznik: BTS-K (wersja stycznikowa)
Czas przełączania: <200 ms (wersja stycznikowa)
Kontener 20 GP
Wymiar zewnętrzny: 6.058*2.438*2.591 m
Wymiar wewnętrzny: 5.898*2.338*2.318 m
Wpływ izolacji na żywotność i eksploatację kontenera
Dobra izolacja kontenera V-TAC PRO BESS została wykonana z najwyższą dbałością, by zapewniać optymalne warunki pracy urządzeń przez cały rok.
Zimą: Zmniejszenie strat ciepła: Izolacja tworzy barierę dla ucieczki ciepła z wnętrza kontenera, co pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury przy mniejszym zużyciu energii grzewczej. Oszczędność pieniędzy: Dzięki mniejszemu zapotrzebowaniu na ogrzewanie, izolacja przekłada się na niższe rachunki za energię.
Latem: Ochrona przed ciepłem: Izolacja ogranicza przenikanie ciepła z zewnątrz do wnętrza kontenera, co pozwala na utrzymanie przyjemnej temperatury bez nadmiernego użycia klimatyzacji. Oszczędność energii: Mniejsze zużycie klimatyzacji oznacza niższe rachunki za prąd.
Izolacja wełną Rockwool: Izolacja cieplna ścian bocznych i dachu: 50 mm wełny Rockwool + blacha stalowa o grubości 1,6 mm. Izolacja dna: blacha stalowa o grubości 4,0 mm + podwójna warstwa wełny Rockwool (2 x 50 mm) + blacha stalowa o grubości 1,6 mm.
Uszczelka drzwi wykonana jest z taśmy izolacyjnej. Wyniki testu szczelności uszczelki są zgodne z normą ISO 1496/1.
Wodoszczelność IP54: Gwarantuje szczelność dachu, ścian bocznych (przed deszczem), dna oraz drzwi (włącznie z wyjściem awaryjnym).
Zabezpieczenie przed korozją
Kontener został zabezpieczony powłokami ochronnymi:
Zewnętrzna: Natrysk poliuretanowy RAL7035, podkład epoksydowo-cynkowy 60 μm + farba epoksydowa 80 μm + poliuretanowa farba zewnętrzna 60 μm (łącznie 200 μm) – klasa antykorozyjna C4.
Wewnętrzna: podkład epoksydowo-cynkowy 40 μm + farba epoksydowa 40 μm (łącznie 80 μm).
Dno: podkład epoksydowo-cynkowy 30 μm + farba asfaltowa 200 μm (całkowita grubość suchej powłoki 230 μm).
Zastosowany system wentylacyjny
Kratka wlotowa: rozmiar 355355117(±3) mm.
Kratka wylotowa (z wentylatorem): rozmiar 355355204(±3) mm.
Napięcie znamionowe: AC220V 50Hz.
Wydajność: 1289 m³/h.
Maksymalne ciśnienie wiatru: 26,0 mmH2O.
Poziom hałasu: 68 dBA.
Klasa Ex: ExI12G Ex mb IIC T4 Gb (odporność na wybuch).
Zapewniamy łatwy dostęp serwisowy
W kontenerowych magazynach energii BESS zastosowano szereg rozwiązań konstrukcyjnych, które znacząco ułatwiają serwis i konserwację. Jednym z kluczowych elementów jest duża liczba drzwi, rozmieszczonych strategicznie w całej konstrukcji.
Dlaczego łatwy dostęp serwisowy jest tak ważny?
Szybka diagnoza i naprawa: W przypadku awarii, łatwy dostęp do wszystkich komponentów pozwala na szybką identyfikację problemu i jego naprawę.
Regularna konserwacja: Nawet w przypadku braku awarii, regularne przeglądy i konserwacja są niezbędne dla utrzymania optymalnej wydajności i żywotności systemu. Łatwy dostęp serwisowy ułatwia i przyspiesza te czynności.
Zapobieganie awariom: Regularne przeglądy i konserwacja pozwalają na wykrycie potencjalnych problemów na wczesnym etapie, zanim przerodzą się one w poważne awarie.